Oldalak

2011. szeptember 16., péntek

Infusion kistesó ?

Az ISAF döntése alapján 2016-tól ismét lesz többtestű olimpiai hajóosztály, mégpedig kötelezően vegyes párosok indulhatnak majd. Hogy konkrétan melyik hajó, melyik modell lesz a kiválasztott, az a közeljövőben, a jelentkező osztályok, modellek olimpiai próbája után fogja eldönteni az ISAF.

Bár hivatalos lista még nincs a jelentkező gyártókról vagy hajókról, azért az már látszik, kik lehetnek az esélyes játékosok.

Tornado ?

A Tornado osztály szépen megújult az elmúlt 2 évben, de nemigen valószínű, hogy vissza tud kerülni az olimpiára, főleg a 2008-as pekingi vitorla/kódzéró mizériát követően. Ráadásul a legtöbb profi elpártolt már az osztálytól.

F20C ?

A 20 lábas kategóriánál maradva, nyilván nem véletlenül jött ki a Nacra 2 évvel ezelőtt az F20 Carbon – nal. Az F20C-nek véleményem szerint két fontos feladatot szánt a Nacra: 1. Abszolút győzelem a távolsági versenyeken (biztosan ciki volt már, hogy a Nacrás fiúk korábban M20-al tudtak csak Texelt nyerni). 2. Mint napjaink egyik leggyorsabb, legmodernebb sport-katamaránja jogosan dédelgethet olimpiai reményeket is. Miközben az első feladatról elmondhatjuk, hogy sikeresen végrehajtva, a második valószínűleg nem fog sikerülni, legalábbis most nem. Az ISAF döntése, miszerint kötelezően vegyes párosok fognak versengeni, gyakorlatilag teljes egészében lehetetlenné teszi a 20 lábas hajók kiválasztását. Egy átlagos 120-140 kg súlyú vegyes páros túl könnyű lenne ezekre a hajókra.

 

Valamelyik Formula 18-as ?

Tovább haladva, az F18 osztály kifejezett ellenvéleményét vélhetően több gyártó is figyelmen kívül fogja hagyni, és megpróbálja bejuttatni az olimpiára a saját sikeres modelljét. Hobie WildCat, Nacra Infusion, Capricorn C2, elvileg mindegyik odaérhet, bár szerintem az ISAF döntéshozók nem fogják fölvállalni a konfrontációt a többtestű versenyzés motorjának számító F18 osztállyal, illetve nem fogják vállalni azt a kockázatot, hogy egy ilyen ISAF döntés esetleg teljes egészében megsemmisíti a legsikeresebb többtestű osztályt.

 

Ráadásul itt is elmondhatjuk, hogy 120-140 kg legénység túl kevés egy F18-as hajóra (Mármint ha nem a Balatonon van az Olimpia, ami sajnos jellemzően igaz).

Külön érdemes megemlíteni az Alex Udin (Sail Innovation) által gründolt 2011-es fejlesztésű F18-as hajót, a Phantom – ot. A fejlesztés itt valahogy úgy történhetett, hogy a sikeres F18 –as modellekből a jobbnak ítélt részleteket összeollózták, és összeépítették egy hajóba. Visszaköszön a WildCat agresszív orra, a Infusion öblös kiképzése az első kereszttartó alatt, stb….minden esetre a végeredmény kívülről jól néz ki.

A mendemondák szerint Udin célja a hajóval nemcsak a sikeres F18 szereplés, hanem egy karbon árbócos változatot az olimpiára is szeretne bejuttatni. Ha voltak is ilyen jellegű tervei, úgy gondolom, hogy a Balatonfüredi Világbajnokságon történtek után nyugodtan törölheti a naptárából az Olimpiát. Mint ismeretes, több óvás is volt a VB a Sail Innovation által gyártott vitorlák szabályosságát illetően, teljes egészében az ügy a mai napig nincs megnyugtató módon lezárva. Talán hibázott a gyártásnál Udin, talán nem, egy dolog azonban bizonyos, az ügy egészen az ISAF-ig eszkalálódott, és a már korábbi zűrös vitorla eseteket (lásd Tornado 2008) figyelembe véve nem hinném, hogy az ISAF döntéshozói ingoványos területre szeretnének lépni…

Formula 16 ?

A legénységsúlyt figyelembe véve most úgy tűnik, hogy egy F16 méretű hajó a legoptimálisabb a jelenlegi vegyes leosztáshoz. A jelenlegi legmodernebb F16 osztályú hajók felszereltsége gyakorlatilag megegyezik az F18-asokéval, de könnyebbek (130kg), és kisebb a vitorlafelületük.

Maga az F16 osztály jelenleg még nem annyira erős és jól szervezett, mint az F18. Egy modell kiemelése az olimpiai színtérre itt is vélhetően magának az F16 osztálynak a pusztulását jelentené, de ez per pillanat kisebb ellenállásba ütközik, mint az F18 esetében, és nem is lenne annyira negatív hatású a többtestű vitorlázás összképét tekintve.

A konkrét modelleket tekintve véleményem szerint a tegnapi napig a Capricorn kisöccse, a Viper volt a befutó, erre a színpadra lépett most föl a Nacra az új F16-os modelljével. Nacra sajtóközlemény itt. Nyílván minden benne van, ami a nagytesó Infusionban (kivétel az a -2 láb, amitől jóval könnyebb pofára esni egy F16-os hajóval…), vélhetően méltó ellenfele lesz a Vipernek mind a versenypályán, mind pedig az olimpiai próbákon.

 

Kicsit csodálkozom, hogy a 3. nagy F18 játékos, nem jött még ki valami kisebb macska F16 szerű összenyomott WildCat – tal, nem lepődnék meg, ha még az ősz folyamán kiderülne valami ilyesmi. Persze az is lehet, hogy ők még mindig gondolkodnak a jó öreg HC 16 – ban, vagy esetleg a Tiger-ben is, nem tudom.